Teksti ja kuvat: Sirkka Ojala.
Pirkanmaan Maanpuolustuksen Tuki PMT ry:n neuvottelukunta ja henkilöjäsenet pääsivät mielenkiintoiselle vierailulle Satakunnan lennostoon 24. lokakuuta. Vierailun isäntänä toimi lennoston komentaja, eversti Aki Heikkinen.
Syksyisenä iltapäivänä Satakunnan lennoston portille kokoontui runsas joukko PMT ry:n jäseniä. Vierailun aluksi kuultiin eversti Heikkinen yleisesittely lennostosta ja samalla hän kertoi myös omasta sotilasurastaan. Heikkinen kertoi omaan uraansa sisältyvän muun muassa 13 vuotta laivuepalvelusta ja kokemusta on kertynyt 19 vuotta myös Hornet-lentäjänä.
Heikkinen toi esiin, että Satakunnan lennostossa työskentelee tällä hetkellä 360 henkilöä ja varusmiehiä tulee koulutukseen molemmissa saapumiserissä noin 175. Satakunnan lennoston tehtäviä ovat tutkimus- ja kehittämistoiminta, koelentotoiminta kaikilla ilmavoimien lentokonetyypeillä ja Puolustusvoimien yhteys- ja kuljetuslentotoiminta lennosto muun muassa hoitaa kaikki valtionjohdon kuljetukset sekä kuljetukset ulkomaille sekä kriha-alueille. Lisäksi tehtäviin kuuluu yhteistoiminta Puolustusvoimien tiedotuslaitoksen kanssa, varusmieskoulutus, jonka painopisteenä ovat tukikohtien suojausjoukot, Varuskunnan johtaminen ja tukipalvelut sekä virka-apu muille viranomaisille.
Eversti Heikkinen kertoi myös juuri päättyneestä Ilmavoimien pääsotaharjoituksesta RUSKA 19, joka oli hänen johtovastuullaan. Harjoitukseen osallistui yli 50 konetta ja 2000 reserviläistä. Harjoituksen henkilövahvuus oli kaikkiaan 4500 osallistujaa.
Lopuksi sokerina pohjalla oli vuorossa mielenkiintoista tietoa HX-hankkeesta, joka on perustettu korvaamaan täysimääräisesti nykyiset Hornet-hävittäjät uusilla. Hanke on noin 10-15 vuoden projekti ja päätös korvaavista koneista on tehtävä vuoden 2021 aikana. Hävittäjät ovat merkittävä osa Suomen puolustuskykyä, eikä niitä voi korvata muilla järjestelmillä. Hornetin elinkaareksi on arvioitu 30 vuotta ja viimeinenkin kone poistuu käytöstä vuoteen 2030 mennessä. Eversti Heikkinen toi hyvin esiin miksi Hornetien elinkaaren jatkaminen ei olisi kustannustehokasta. Muun muassa tietotekniikka koneissa on 90-luvulta ja sen uusiminen maksaisi niin paljon, ettei tämä ole kannattavaa koska myös rakenteet väsyvät ja näin Hornetien suorituskyky heikkenee. Hornetin korvaajaksi tulee hankkia miehitetty monitoimihävittäjä. Heikkinen kertoi, että Satakunnan lennosto isännöi vuoden 2020 tammi-helmikuussa HX-kandidaattien testaus- ja todennustapahtumaa (HX Challenge). Vuoden alun testitapahtumassa todennetaan tarjouspyynnön vastauksessa ilmoitettuja ja mahdollisesti aikaisemmin laboratoriossa todennettuja suoritusarvoja. Heikkinen toikin esiin, että olisi hyvä, jos heti vuoden alussa olisi hyytävää pakkasta ja lumipyryä eli oikeaa suomalaista talvikeliä. Näin nähtäisiin miten Eurofi ghter Typhoon, Dassault Rafale, Saab Gripen, Lockheed Martin F-35 ja Boeing F/A-18 Super Hornet selviävät testeistä maassa ja ilmassa sekä lentoonlähdössä ja laskussa myös Suomen arktisemmissa talvioloissa.
Vierailun päätti Varuskuntaravintola Sääksen henkilökunnan valmistama maittava päivällinen. Osallistujat olivat erittäin tyytyväisiä mielenkiintoiseen vierailuun, jonka aikana päästiin näkemään myös Suomen tasavallan presidenttiä kuljettava Air Force One -lentokone. Toki presidentti Niinistö käyttää myös Finnairin reittikoneita matkustaessaan kohteesta toiseen.